Лист №101 від 21.06.2017р. Заступнику Міністра інформаційної політики України щодо списку ресурсів мережі Інтернет для можливого блокування

21.06.2017
Вихідні реквізити: 
№101
Відправник: 
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач: 
Міністр інформаційної політики України

  

Заступнику Міністра

інформаційної політики України

Золотухіну Д.Ю.

 

Вих. № 101

Від 21 червня 2017р.

 

Щодо списку ресурсів мережі Інтернет

для можливого блокування

 

 Шановний Дмитре Юрійовичу!

            Принцип мережевої нейтральності, де оператори Інтернету не мають права втручатись у трафік, що проходить крізь їх мережі — це базовий принцип існування мережі Інтернет. Цього принципу притримаються більшість розвинених та вільних країн: США, країни Скандинавії, Нідерланди, навіть Ізраїль, що перебуває у стані війни. Жорстку цензуру в мережі втілюють лише тоталітарні, такі як Росія, Іран, Китай, Білорусь, Казахстан, Узбекистан.

            Ми дуже занепокоєні активним наступом на мережеву нейтральність в Україні. Рішення МІП розширює список заблокованих сторінок низкою ресурсів та створює прецедент розширення цензури.

            Таке рішення, що є вкрай важливим для країни та має серйозні наслідки, було прийняте без жодного обговорення із громадою, та несе у собі організаційні та технічні проблеми:

            Організаційні: МІП не має жодного формального права блокування ресурсів у мережі Інтернет, так само, як і СБУ, якій було передано цей список. Якщо таке право стане фактичним — це може призвести до перетворення МІП у інструмент політичної та економічної цензури, такий як російський Роскомнадзор. Видати вказівку щодо блокування доступу до ресурсу Інтернет може тільки суд, і тільки щодо ресурсів, що розповсюджують дитячу порнографію (п.18 ст. 39 Закону “Про телекомунікації”). Подальше розширення списку цензури та створення українського аналогу Роскомнадзору штовхає Україну з європейського шляху на шлях країн на кшталт Росії чи Ірану. Навіть сама назва документу містить підрядковий переклад фраз, що використовуються Роскомнадзором.

            Технічні: у запропонованому списку містяться саме сторінки, які доступні по протоколах http та https. Якщо блокувати http ресурси по URL, це потребує встановлення кожним оператором та провайдером української частини мережі занадто дорогого обладнання DPI, яке забезпечить блокування саме цих URL, та збереже доступ до інших URL цього сайту та інших сайтів, що розділюють IP адресу із сайтом, що підлягає блокуванню. Блокування усього сайту або IP адреси цілком буде порушенням оператором (провайдером) п. 8 Загальних правил надання телекомунікаційних послуг, що є порушенням статті 148-2 КУАПП України. Встановлення системи DPI буде непідйомним для малих та більшості середніх операторів (провайдерів), а також призведе до різкого уповільнення та удорожчання послуг доступу до Мережі. Але й навіть система DPI неспроможна фільтрувати ресурси, що доступні за протоколом https, так як він використовує шифрування трафіку. DPI аналіз https сторінок потребує встановлення кожним користувачем(!) мережі державного сертифіката довіри, що повністю зруйнує систему захисту трафіку у Мережі, що зокрема використовується банками, транснаціональними корпораціями, веб-магазинами, тощо. На руйнування і цієї системи не наважились навіть Росія та Китай. Наступний, і самий поганий, наслідок такого поширення списку блокування — воно відкриває можливість DDoS атак на критичну інфраструктуру країни шляхом встановлення IP адрес такої інфраструктури (банки, міжбанківські системи зокрема SWIFT, органи державної влади, органи керування електромережами, критичні об'єкти інфраструктури зв'язку, тощо). Навіть від неорганізованих та непродуманих атак такого типу, що зараз мають місце у Росії, економіка зазнає істотної шкоди. Оскільки всі запропоновані до блокування домени є у руках країни-агресора та використовуються для третьорядних малоцінних сайтів — то в нас є тверда впевненість, що у разі впровадження блокування вони будуть використані для такої атаки в самий гірший час. Тобто, таке рішення є свідомим створенням міни під критичну інфраструктуру України із кнопкою вибуху у лапах країни-агресора.

            Сподіваємось, це рішення було імпульсивним та непродуманим, без розуміння наслідків для суспільства. Вимагаємо відмінити це рішення.

 

З повагою,

 

Голова Правління

Інтернет Асоціації України                                                                                О.Федієнко