Лист № 43 від 22.03.2018 Президенту України щодо правової колізії стосовно ліцензування у сфері телекомунікацій

Вихідні реквізити
Вих. № 43 від 22.03.2018
Відправник
ІнАУ, Інтернет Асоціація України
Отримувач
Адміністрація Президента України

Президенту України

ПОРОШЕНКУ П.О.

Вих. № 43

від 22 березня 2018 р.

 

Щодо правової колізії стосовно

ліцензування у сфері телекомунікацій

 

Шановний Петре Олексійовичу!

Інтернет Асоціація України (далі – ІнАУ), до складу якої входить понад 190 суб’єктів господарювання України у сфері інформаційно-комунікаційних технологій та напрямком діяльності якої є сприяння розвитку українського сегменту глобальної мережі Інтернет та розвитку ІКТ України, висловлює Вам свою повагу та звертається з приводу наступного.

З 1 січня 2018 року мало втратити чинність ліцензування діяльності у сфері телекомунікацій відповідно до пункту 2 ст. 21 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон). Даний Закон встановлює єдиний перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, і визначає, що види господарської діяльності, не зазначені у статті 7 Закону, ліцензуванню не підлягають.

Разом з тим до Законів України «Про телекомунікації» та «Про радіочастотний ресурс України» не були внесені відповідні зміни щодо скасування ліцензування у сфері телекомунікацій та використання радіочастотного ресурсу. Національна комісія, що здійснює  державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, оприлюднила свою позицію про продовження виконання своїх функцій щодо ліцензування діяльності у сфері телекомунікацій згідно положень законів «Про телекомунікації» та «Про радіочастотний ресурс України».

Таким чином, виникла правова колізія.

Для розв’язання правових колізій існують відповідні роз’яснення Міністерства юстиції України. Але, на жаль, присутнє протиріччя в самих роз’ясненнях Міністерства юстиції України.

З одного боку, як зазначено у листі Міністерства юстиції України від 30.01.2009 № Н-35267-18 та від 26.12.2008 № 758-0-2-08-19 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» зазначено, що «у разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності. Така неузгодженість може виникнути внаслідок того, що прийняття нової норми не завжди супроводжується скасуванням "застарілих" норм з одного й того ж питання)». Отже, норми Закону щодо підходів до ліцензування мають вищу юридичну силу, аніж аналогічні норми у Законі України «Про телекомунікації». 

З іншого боку, Міністерство юстиції України роз’яснює: «При розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом». Таким чином, перевага має надаватися спеціальному закону – Закону України «Про телекомунікації» перед загальним законом, яким є Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності».

Маємо ситуацію, коли одне роз’яснення Міністерства юстиції України свідчить на користь пріоритетності Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» як виданого пізніше, і, відповідно, скасування ліцензування діяльності у сфері телекомунікацій. А інше роз’яснення Міністерства юстиції України свідчить на користь Закону України «Про телекомунікації» як спеціального, і, відповідно, залишення в силі ліцензування діяльності у сфері телекомунікацій.

Звернення Інтернет Асоціації України за роз’ясненнями до ряду державних органів ясності не внесли, адже суперечать одне одному, до того ж в тексті звертається увага, що вони мають інформаційний характер і не створюють правових норм. Відповіді цих органів додаються.

 

В цій ситуації суб’єкти господарювання у сфері телекомунікацій змушені діяти на власний розсуд щодо подовження або отримання ліценцій: або нести фінансові та адміністративні витрати на непотрібні і незаконні ліцензії, або наражатись на адміністративну відповідальність та вибіркові санкції з боку державних органів через відсутність ліцензій.

Звертаємось до Вас, як до Гаранта Конституції України, з проханням втрутитись у ситуацію та застосувати свої Конституційні повноваження для усунення правової колізії щодо невизначеності стосовно необхідності ліцензування діяльності у сфері телекомунікацій.

 

Додатки:

1. Лист ІнАУ Голові Державної регуляторної служби України № 206 від 27.12.2017 щодо ліцензування у сфері телекомунікацій з 01.01.2018.

2. Лист ІнАУ Голові Комітету ВРУ з питань промислової політики та підприємництва № 208 від 27.12.2017 щодо ліцензування у сфері телекомунікацій з 01.01.2018.

3. Лист від Державної регуляторної служби України  № 17 від 24.01.2018 щодо розгляду звернення стосовно ліцензування у сфері телекомунікацій з 01.01.2018

4. Лист від Мінюсту № 22 від 31.01.2018 щодо надання роз'яснень з окремих питань стосовно ліцензування у сфері телекомунікацій з 01.01.2018

5. Лист від Мінекономрозвитку №29 від 19.02.2018 щодо надання роз'яснень стосовно ліцензування у сфері телекомунікацій з 01.01.2018.

6. Лист від Мінекономрозвитку №50 від 19.03.2018 щодо надання роз'яснень стосовно ліцензування господарської діяльності у сфері телекомунікацій з копіями листів від НКРЗІ, Міністерства юстиції, Комітету Верховної ради України з питань промислової політики і підприємництва.

 

З повагою

Голова Правління Інтернет Асоціації України                                                      О. Федієнко